Effektstyring på depotet for elektriske lastebiler

Illustrasjon av effektstyring

Faglig overblikk

Effektstyring på depotet handler om å kombinere laderkapasitet, tariffgrenser og ruteplaner slik at flåten alltid har nok energi uten dyre overforbruk. Koordiner arbeidet med energihåndtering for elektriske lastebiler og involver trafikkleder, verksted og energiansvarlig i samme beslutningsløp.

Slik bygges effektplanen

  1. Kartlegg tilgjengelig hovedsikring og avtalte effektgrenser.
  2. Segmenter bilene etter rutevinduer og ladetid ved hjelp av planlegging, rute og dokumentasjon.
  3. Definer nødprosedyrer som aktiverer reservestrøm, dieselaggregat eller omlasting dersom effektbehovet overstiger grensen.

Depotroller og ansvar

RolleAnsvarVerktøy
TrafikklederPrioriterer hvilke biler som lader førstTMS med sanntidsdata fra digital verktøykasse for ruteoppfølging.
EnergikoordinatorOvervåker effektuttak og tariffEnergidashbord og AMS-måler.
VerkstedKnytter vedlikehold til ladevinduerVedlikeholdsplan med status fra kjøretøy og teknikk.
SjåførFølger laderutiner og rapporterer avvikApp for sjåførrapportering koblet til HMS.

Kontrollpunkter for døgnsyklusen

TidKontrollpunktTiltak
05:00Første ladeskift avsluttesVerifiser SoC mot måltall og frigjør ladere.
12:00Midt på dagenDelvis lading for biler som returnerer tidlig, juster kW etter restkapasitet.
18:00KveldsskiftSett opp sekvensiell nattlading og reserver én hurtiglader til beredskap.

Varslingsnivåer og tiltak

  • Gult nivå: Effektuttak over 85 % av grensen. Reduser ladeeffekt på lavprioriterte biler og vurder å flytte dem til nattevinduet.
  • Rødt nivå: Effektuttak over 95 % av grensen. Stans alle ikke-kritiske ladere, aktiver reserveløsning og informer beredskapslaget fra beredskap ved ulykker.
  • Etterkontroll: Evaluer hendelsen i ukemøtet og oppdater rutiner i HMS-systemet.

KPI-er å følge opp

KPIMålTiltak
Antall effekttopper over grense0 per månedRevider sekvens og juster ladetildeling.
Kostnad per kWhUnder avtalt spot + tilleggsleddOptimaliser innkjøp med tariffanalysen fra energihåndtering.
Tilgjengelige biler ved skiftstart100 % av planlagt behovBekreft nattlig SoC i TMS før kl. 04.

Automatisert energistyring

Digital oversikt over laderne gjør det enklere å reagere før grensene brytes. Koble TMS, AMS og ladesystemet slik at tallene er like i hele organisasjonen, og sørg for at avvik lagres sammen med elektronisk transportdokumentasjon.

  • Opprett API-tilkoblinger som bruker samme datakilder for trafikkleder, energiansvarlig og verksted.
  • Sett terskler i energidashbordet som varsler ved taktiske tall, for eksempel 70, 85 og 95 % av tilgjengelig effekt.
  • Synkroniser planen med feltlading og reservestrategi slik at langtransportene følger samme grenser.
  • Del et ukentlig statusutdrag med innkjøp, slik at du kan reforhandle strømavtaler basert på faktiske topper.
DatakildeFormålOppfølging
TMS-rutedataViser forventet effekt per bilSammenlign planlagt og faktisk forbruk i ukemøtet.
AMS-målerViser reelt uttak mot tariffgrensenEksporter tallene til HMS-systemet for avviksanalyse.
Ladesystem (OCPP)Fordeler effekt mellom ladereLoggfør justeringer og del dem med digital verktøykasse for ruteoppfølging.

Scenarier for toppbelastning

ScenarioTriggerTiltak
Leverandør stopper en faseAMS-måleren registrerer fall i spenningFlytt høyprioriterte biler til hurtiglader og varsle avviksrapportering og kundedialog.
Uventet returruteBil kommer inn med lav SoC uten varselSett bilen på nødslotten, øk ladetid og flytt andre biler til nattslotten.
Tariffhopp midt på dagenKraftselskapet endrer pris med kort varselSenk ladeeffekt og vurder mobil hurtiglader til bilene som må ut igjen.

Evaluer scenariene i kvartalsvise øvelser og oppdater driftsboken slik at nye medarbeidere raskt lærer rutinene.

Neste steg

  1. Opprett en egen effektlogg og sammenlign målinger mot tariffen hver uke.
  2. Test lastbalansering med pilot på to ladere før du ruller ut på hele depotet.
  3. Oppdater opplæringen for sjåfører og trafikkledere med fokus på effektgrenser og varslingsrutiner.

Husk: Effektstyring starter i planleggingen, men avgjøres av reaksjonsevnen når tallene endrer seg i sanntid.