Kjøre- og hviletid med fartskriver

Kjøre- og hviletid

Faglig overblikk

Reglene for kjøre- og hviletid danner rammen for all profesjonell kjøring. Du må beherske daglige og ukentlige grenser, pauser og hvordan fartskriveren brukes, kontrolleres og dokumenteres.

Kombiner regelverket med planleggingen i planlegging, rute og dokumentasjon slik at både sjåfør og transportleder har full oversikt. Koble loggene til beredskapen fra beredskap ved ulykker for rask rapportering.

Viktige momenter

  • Maks daglig kjøretid er ni timer (kan utvides til ti timer to ganger i uken).
  • Registrer pauser, hvile og manuelt arbeid korrekt på fartskriveren.
  • Last ned og sikkerhetskopier fartskriverdata minimum hver 28. dag.

Tidsgrenser i praksis

RegelGrenseNotat
Daglig kjøring9 timerKan utvides til 10 timer to ganger per uke.
Ukentlig kjøretid56 timerTotalt maksimalt 90 timer over to uker.
Ukentlig hvile45 timerReduksjon krever kompensasjon innen tre uker.
Pause45 minutterKan deles i 15 + 30 minutter.

Kontrollrutiner for data

RutineFrekvensAnsvar
Nedlasting av sjåførkortHver 28. dag eller oftereTransportleder eller dataansvarlig.
Nedlasting av kjøretøydataHver 90. dagVerksted eller teknisk leder.
AvviksrapportUkentligKombiner med vanlige spørsmål om YSK gods.
Backup og arkivMånedligLagres i to separate systemer.

Ofte kontrollerte avvik

  • Manglende diagramblad eller kort: Ha reservekort og papirskjema i kjøretøyet.
  • Feil på manuell registrering: Les av veiledningen i førerhuset før du krysser landegrenser.
  • Manglende hvilekompensasjon: Legg inn kompenserende hvil før neste helg.

Neste steg

  1. Synkroniser fartskriveren og kontroller at sjåførkortet er aktivt før avgang.
  2. Lag en plan for nedlasting av data og automatisk lagring i TMS.
  3. Gjennomgå de siste avviksrapportene i teammøtet og koble tiltak til etterutdanning 35 timer.

Se også

Kontroll: Ha alltid med utskrifter eller digitale rapporter til kontroller ved grensen eller på kontrollplass.