Faglig overblikk
Reglene for kjøre- og hviletid danner rammen for all profesjonell kjøring. Du må beherske daglige og ukentlige grenser, pauser og hvordan fartskriveren brukes, kontrolleres og dokumenteres.
Kombiner regelverket med planleggingen i planlegging, rute og dokumentasjon slik at både sjåfør og transportleder har full oversikt. Koble loggene til beredskapen fra beredskap ved ulykker for rask rapportering.
Viktige momenter
- Maks daglig kjøretid er ni timer (kan utvides til ti timer to ganger i uken).
- Registrer pauser, hvile og manuelt arbeid korrekt på fartskriveren.
- Last ned og sikkerhetskopier fartskriverdata minimum hver 28. dag.
Tidsgrenser i praksis
| Regel | Grense | Notat |
|---|---|---|
| Daglig kjøring | 9 timer | Kan utvides til 10 timer to ganger per uke. |
| Ukentlig kjøretid | 56 timer | Totalt maksimalt 90 timer over to uker. |
| Ukentlig hvile | 45 timer | Reduksjon krever kompensasjon innen tre uker. |
| Pause | 45 minutter | Kan deles i 15 + 30 minutter. |
Kontrollrutiner for data
| Rutine | Frekvens | Ansvar |
|---|---|---|
| Nedlasting av sjåførkort | Hver 28. dag eller oftere | Transportleder eller dataansvarlig. |
| Nedlasting av kjøretøydata | Hver 90. dag | Verksted eller teknisk leder. |
| Avviksrapport | Ukentlig | Kombiner med vanlige spørsmål om YSK gods. |
| Backup og arkiv | Månedlig | Lagres i to separate systemer. |
Ofte kontrollerte avvik
- Manglende diagramblad eller kort: Ha reservekort og papirskjema i kjøretøyet.
- Feil på manuell registrering: Les av veiledningen i førerhuset før du krysser landegrenser.
- Manglende hvilekompensasjon: Legg inn kompenserende hvil før neste helg.
Neste steg
- Synkroniser fartskriveren og kontroller at sjåførkortet er aktivt før avgang.
- Lag en plan for nedlasting av data og automatisk lagring i TMS.
- Gjennomgå de siste avviksrapportene i teammøtet og koble tiltak til etterutdanning 35 timer.
Se også
Kontroll: Ha alltid med utskrifter eller digitale rapporter til kontroller ved grensen eller på kontrollplass.