HMS, helse og tjenesteyting

HMS buss

Faglig overblikk

HMS og service er to sider av samme sak i persontransport. God helse, ergonomi og kundebehandling gir tryggere passasjerer og mer stabile sjåfører.

Koble temaet med passasjerhåndtering og rutekjøring for å bygge helhetlige rutiner.

Helseoppfølging i praksis

  • Planlegg kvartalsvise helsesamtaler som dekker ergonomi, søvn og stressnivå.
  • Sørg for at hver sjåfør har personlig sjekkliste for seteinnstillinger og pausevaner.
  • Del funnene med transportleder og knytt dem til hvileplanen i kjøre- og hviletid.
IndikatorMålOppfølging
Søvnkvalitet (egenvurdering)Over 4 av 5Evaluer i HMS-samtalen og juster turnus.
ErgonomivurderingNull smertehendelser pr. månedBruk sjekklister fra bedriftshelsetjenesten.
StressnivåRegistrer < 3 hendelser pr. ukeKoble til tiltak i trafikksikker og komfortabel kjøring.

Serviceleveranse når det koker

SituasjonTiltakIntern kobling
Forsinket avgangInformer passasjerene, oppdater tavler og loggfør årsakVarsle trafikksentralen i henhold til digital verktøykasse for ruteoppfølging.
Konflikt om billettBruk rolig stemme, vis til regelverket og tilby løsningRegistrer hendelsen og del læring i HMS-møte.
Uventet hendelse om bordPrioriter sikkerhet, informer alle og følg rapportmalKoble rapporten til passasjerhåndtering og sikkerhet.

Verktøykasse for sjåføren

  1. Lag et kort referanseark i kjøretøyet med nødnummer, HMS-kontakter og servicepunkter.
  2. Oppdater digitale sjåførhåndbøker med lenker til utvidelse mellom gods og person for sjåfører som dekker flere segment.
  3. Evaluer kundemålinger månedlig og lag tiltakstavle som synliggjør forbedringer.

Viktige momenter

  • Gjør daglige HMS-sjekker før første avgang.
  • Bruk konfliktforebyggende kommunikasjon.
  • Rapporter hendelser i HMS-systemet umiddelbart.

Nøkkeldata

TemaTiltakNytte
ErgonomiStill inn stol og rattReduserer belastning.
ServiceHils og informér passasjererGir trygg opplevelse.
AvvikRegistrer digitaltGir sporbar forbedring.

Neste steg

  1. Lag en personlig HMS-rutine med sjekkpunkter.
  2. Tren på kommunikasjon med kolleger i workshops.
  3. Bruk funnene i etterutdanningen.

Se også

Reflekter: Skriv kort logg etter skift for å spotte mønstre.